הנדון: בדיקת מבנה וחוות דעת על מצבו – בדיקת מהנדס קונסטרוקטור

כללי:

בתאריך 26/12/12, ביצעתי בדיקה מקצועית של הבניין ברחוב XXX ת"א.
המבנה נבדק ע"מ לקבוע את עמידותו בפני רעידת אדמה וכן ע"מ לבדוק מהן ההשלכות של הסדקים השונים הקיימים בכל היקף הבניין.
בדקתי את סוג הקרקע המשפיע על סוג הביסוס.
המבנה נבנה לפני 1980 לפני יציאת תקן 413 לרעידות אדמה.
המבנה מוגדר כמבנה נמוך.

היבט הקונסטרוקציה:

  1. בדיקת העמודים בחלק המזרחי של הבניין ( 5 עמודים):
    ניתן לראות סדקים בטיח במספר רב של עמודים ואף ברזל חלוד. הנושא רציני ביותר ודורש טיפול מתאים מכיוון שברזל שהחליד לא ממלא את תפקידו ופוגע בתפקוד העמודים במצב סטטי. במצב של רעידת אדמה, חמור המצב מאוד, העמוד, שנחלש מאוד בשל תחזוקה גרועה, אינו עמיד ללחצים הנובעים מרעידת אדמה ועלול להיגזר. הנזק שעלול להיגרם לבניין יהיה בלתי הפיך.

העמודים אינם מחוברים ע"י קורת יסוד וחשוב לחבר אותם לצורך יצירת הקשחה במבנה וכנגד רעידת אדמה. בנוסף שני העמודים הפינתיים בנויים לכיוון אחד המוגדר "כיוון X", מומלץ לחזק את העמודים הפנתיים גם ל"כיוון Y." ניתן לראות במקומות שונים בבנין, בעיקר בתחתית המרפסות, נפילה של טיח וברזל חשוף וחלוד. יש לטפל בנושא (ראה מסקנות).בחלק המערבי של הבניין קיימת בליטה (נראית כעמוד), במצב של התפוררות.
הסבר לגביי הסדקים:

הסדקים הקיימים במבנה הינם רבים ונמצאים בהיקף המבנה כולו. יש לטפל בהם ע"מ שלא יהפכו לבעיה קונסטרוקטיבית (ראה מסקנות). בנוסף ניתן לראות, מקומות בבנין בהם הייתה רטיבות שהביאה להתנפחות הטיח ולקילופו.

  1. מסקנות:
    יש לטפל בדחיפות בסעיפים 1, 2 ,3.

סעיפים 1 ו 2, יש לבצע תכנון ע"י מהנדס קונסטרוקטור, שיתייחס לטיפול בברזל החלוד, לעיבוי העמודים, להוספת כיוון התנגדות X בעמודי הפינה ולקשירת העמודים ע"י קורת יסוד (20*50 ס"מ, עם זיון מתאים לפי חישוב מומנטים).
סעיף 3, יש לנקות ניקוי חול בלחץ של הברזל החשוף, יש לצבוע בצבע נגד חלודה ולבסוף לסגור לפי פרט של מהנדס הבניין.
סעיף 4, יש להנחות את הקבלן, לפתוח את הבליטה המתפוררת ולזהות האם קיים עמוד. במידה וקיים עמוד, יינתן טיפול הזהה לסעיף 1. במידה וקיימת בניית בלוקים, יש להוריד את החלק הפגום ולבנות אותו מחדש.

  1. טיפול בסדקים:
    רשת זכוכית היא פתרון מצוין לצורך מניעת היווצרות סדקים נימיים במבנה זה, בעתיד. הסדקים נובעים ממספר סיבות, כגון ביסוס לקוי, שקיעה לא אחידה של המבנה ועוד. רשת סיבי זכוכית נחשבת לעמידה ואמורה לעמוד בתקנים כגון תקן אש. ארג הזכוכית אינו בוער ויש לוודא שהוא נושא אתהסימן .B1  רשת הזכוכית יעילה במיוחד כנגד מאמצי מתיחה.

אומדן עלויות חיזוק:

1. אומדן של חיזוק  הכולל, טיפול בעמודים, הורדת הטיח, טיפול בברזל חלוד,עיבוי (במידת הצורך) וחיבור לקורות יסוד:……….                                    6,000-10,000 ₪, לא כולל מע"מ, לכל עמוד
חפירה, טפסנות ויציקת קורת יסוד (עוקפת את העץ) ……….  20,000 ₪, לא כולל מע"מ.
הוצאת היתר בנייה – אדריכל…………………………………….. 10,000 ₪, לא כולל מע"מ.
תכנון הנדסי ופיקוח עליון:……………………………………….   10,000 ₪, לא כולל מע"מ.

אומדן חיזוק: 70-90,000 ₪, לא כולל מע"מ